Vypadávání vlasů na podzim

Martina Sznapková

Osnova:
Norma: během roku až 100 vlasů denně, na podzim ještě více
Proč vlasy padají ve větší míře právě na podzim?
Jak se sezónním vypadávání vlasů bojovat?
1. Nestresujte se
2. Dopřejte tělu dostatek živin
3. Pomožte tělu doplňky stravy
4. Sportujte
Závěr

Podzim je pro spoustu z nás nejoblíbenějším obdobím v roce. Krásné barvy, letní parno vystřídá příjemné babí léto, zapalují se svíčky, padá listí, ale také vlasy! Tento jev má své označení – sezónní vypadávání vlasů.

I co se účesů týče, je podzim pro vlasy celkově rizikové období. Fouká, prší, je vlhko, takže pořádný styling vlastně nepřichází v úvahu. Vlasy různě poletují, vyžehlené kadeře rychle krepatí. To, že podzim není pro vlasy žádná hitparáda, potvrdili i švýcarští vědci, kteří skutečně prokázali, že v tomto období vypadává více vlasů než během zbytku roku.

Bylo tak potvrzeno, že sezónní vypadávání vlasů opravdu není mýtus. Dochází k němu více u žen, a to především v říjnu a listopadu.

Norma: během roku až 100 vlasů denně, na podzim ještě více

Vypadávání vlasů je přirozený proces, který se ve větší či menší míře týká během celého roku každého z nás. Normální je, když denně vypadne až 100 vlasů, i když se to může zdát docela dost, ani si toho nevšimneme. Zároveň totiž dorůstají vlasy nové.

Během podzimu padá vlasů o něco více. Indicií, že nejde jen o běžné podzimní vypadávání vlasů, může být jejich ztráta ve shlucích, tvorba lysin či padání po celých pramenech, případně když v hřebenu zůstávají celé chomáče vlasů.

Proč vlasy padají ve větší míře právě na podzim?

Pro vysvětlení sezónního vypadávání vlasů je nejprve třeba znát jejich růstový cyklus. Každý vlas, který na hlavě máme, se právě nachází v jedné ze tří fází.

První je fáze růstová, která trvá 2 až 6 let. Právě v růstové fázi je obvykle až 90 % všech vlasů. Druhé fázi se říká klidová, kdy vlas neroste a drží na hlavě. Po jejím skončení přichází fáze vypadnutí. Vlasový váček pak začne znovu tvořit nový vlas.

Vědci přišli na to, že největší počet vlasů, které jsou v klidové fázi, máme na hlavě v červenci. A klidová fáze končí zhruba po 100 dnech, tedy v říjnu. A už víme, že končí právě vypadnutím vlasu.

Během léta nám na hlavě prostě drží více vlasů, které na podzim vypadnou. Proč ale máme nejvíce vlasů v klidové fázi právě v červenci? To zatím není úplně jisté. Vědci mají několik hypotéz.

Jedna z nich je založena na evolučním principu - organismus se snaží zadržet vlasy na hlavě, aby chránily pleť před ostrým letním sluncem.

Jiní odborníci se přiklánějí k tomu, že to může být způsobeno stresem vyvolaným letním teplem a sluncem, jenž vlasy poškozuje.

Dalším vysvětlením může být fakt, že v létě tělo vlivem světla produkuje menší množství hormonu melatoninu, který mimo jiné hraje i důležitou roli v růstu vlasů. Zjistilo se, že bez dostatečného množství melatoninu se vlas přesouvá z růstové do klidové a po několika týdnech vypadne. To by časově odpovídalo i podzimnímu vypadávání vlasů.

Jak se sezónním vypadáváním vlasů bojovat?

Pokud vám více vlasů vypadává pouze na podzim, je to vlastně dobrá zpráva. Stejně jako se na jaře stromy zase zazelenají, i vaše vlasy budou brzy opět v normálu.

I přes to ale můžete své vlasy podpořit a jejich vypadávání co nejvíce zmírnit. Přinášíme 4 tipy:

1. Nestresujte se

Právě stres je jednou z nejčastějších příčin vypadávání vlasů! Stres není prospěšný nejen psychicky, ale i fyzicky. Dokáže rozhodit trávicí systém, což se mimo jiné odrazí i na kvalitě a množství vlasů. Navíc stres může být viníkem tvorby lupů či nedostatečného prokrvení pokožky, kvůli kterému se do ní nepřenáší dostatek živin.

A právě konec bezstarostného období letních dovolených a návrat do pracovního tempa nás může pořádně stresovat. Když se k tomu přidá deštivé počasí, začne se dříve stmívat a přichází pocit, že nic nestíháte, není jednoduché udržet nervy na uzdě. Zkuste myslet pozitivně a nepodléhejte zbytečnému stresu.

2. Dopřejte tělu dostatek živin

Teplé letní dny k lehké zdravé stravě přímo vybízejí. Právě s příchodem podzimu je ale třeba tělu stále dodávat dostatek proteinů, vitaminů i minerálů. Jezte hodně ovoce, zeleniny a nezapomínejte ani na mléčné produkty, ryby a libové maso.

I když už není horko, pijte hodně vody. Věděli jste, že 24% vlasu je vlastně voda?

3. Pomožte tělu doplňky stravy

Zdravý jídelníček podpořte doplňky stravy, které vašim vlasům zajistí dostatek vitaminů, minerálních látek, jako je železo, selen, zinek a měď i další prospěšné látky. Vybírejte ale pouze kvalitní přípravky, ideálně s přírodním složením.

4. Sportujte

Plavková sezóna už je pryč a vás teď začíná zajímat spíše to, kolik druhů cukroví letos upečete? Pokud hledáte podzimní motivaci ke sportu, mohou jí být vaše vlasy.

Sport není pouze prostředek ke krásné postavě, ale také k tomu, jak se zbavit toxinů, které se z těla vyplavují prostřednictvím potu. Ty pak tělo přestanou zatěžovat a vlasy budou mít volnou cestu ke správnému růstu.

Dejte si ale pozor na správnou hygienu. Po náročném cviční, kdy se opravdu hodně zpotíte, si co nejdříve opláchněte pokožku a umyjte si vlasy. Snížíte tak kyselost pokožky hlavy.

Závěr

Ať už podzim milujete, nebo nenávidíte, pro vaše vlasy to není zrovna jednoduché období. Snažte se proto o své vlasy o to více pečovat. Masky a šampony jsou pro péči o vlasy určitě prospěšné, jejich vypadávání ale příliš neovlivní. Teď je čas zaměřit se hlavně na jejich výživu zevnitř.